Lima MZ har jeg købt i den stand – en eller anden har forsøgt en ombygning til MZ IV, og som det fremgår, kan den ikke køre. Min idé er at lave en “tilpasset” Banestyrelse MZ ud af den – så nittetællere må hellere stå af her.

Helt grundlæggende har jeg brug for en kørende undervogn.

Jeg har valgt en Mehano SD-40 i AC version, som har samme bogieafstand samt hjulafstand på bogierne som Lima MZ. I forhold til en anden Lima, giver den følgende fordele:

  • Træk på 4 aksler (3 på den ene bogie og 1 på den anden)
  • Støjsvag kørsel
  • Nypris
  • Centermotor med svinghjul

Ulempen:

  • Der skal tilpasses og ombygges

 

 

Først skilles Mehano modellen ad. Bogier, motor m.m. klipses af, så du kan komme til at skære og slibe uden at fylde motor og gear med slibestøv.

Det vigtigste stykke værktøj lige nu er en lille hobby slibe-/boremaskine med en lille rundsav.

I MZ bunden skærer du en firkant, hvor “løbebogien” før sad, så Mehano’s bogien kan komme ned igennem.

Overdelen er blevet grundmalet med RAL 7012. Den farve den underste del af lokomotivet skal ende med at have.

Overdelen er blevet færdigmalet og litreret

Da siderne på Mz er rillede, er det nødvendigt at anvende Micro Sol til at få dekalen til at lægge sig ned i rillerne.

Så er de tilpassede Mehano-bund limet i Lima-bunden med rigeligt med Araldit. Bemærk, at motoren skal være monteret, når det gøres.

Bogierne får rigtige Mz sider ved at slibe Mehano modellens sider ned og så lime Limasiderne udenpå. Lima’s dele er ikke modtagelig for ret mange typer lim. Jeg anvender 5 minutters epoxy.

Umalet og malet færdig bogie. Sneploven er en Lima reservedel.

Tid til at finde dekoderen frem. I dette tilfælde en Uhlenbrock 75 400.Jeg har valgt den dekoder, da den er let at stille højeste og laveste hastighed på. Mehano modellen kører nemlig ligesom Lima modellen noget for hurtigt uden justering.