Historien om Märklin digital
Ved du, at DELTA ikke var det første digitalsystem fra Märklin. Märklin præsenterede et digitalsystem på Nürnberg Messen så tidligt som 1979. Frem mod den endelige markedsføring i 1984/85 arbejdede Märklin både på det senere så kendte Märklin Digital (Motorola systemet) og et DC/2-skinnesystem.
Der er i øvrigt slet ingen grund til at rynke på næsen af Märklin og digital. Grundlaget for DCC blev således oprindeligt udviklet som Märklin Digital = af Märklin, Lenz GmbH og Arnold GmbH i samarbejde i 1980’erne.
Märklin Digital blev indgående præsenteret i Märklin Magazin (1984-4) og frigivet i Europa efter Nürnberg Messen i 1985.
I dag kalder man Märklin Digital med 6020 controller for Märklin Motorola 1. Lokomotivdekoderen til systemet var c80 (Märklin katalognummer 6080). Lokomotivdekoderen have en funktion (F0), som kunne anvendes til lys eller telexkobling.
Du kan læse Märklins folder fra 1985 om Märklin digital her: https://digitaltog.dk/wordpress/marklin-digital-starten-i-1985/
Märklin Digital blev videreudviklet til Märklin Motorola Ny / 2 (MM2) og introduceret i 1991 med en 6021 Central Control som centralenhed.
Samtidig introducerede Märklin lokomotivdekoderen C90 (6090) og ikke mindst den 5-polede motor. Dekoderen kunne både styre den 5-polede motor, og så havde den avancerede funktioner som bremse- og accelerationsforsinkelse samt regulering af højeste hastighed.
Märklin DELTA blev introduceret i 1992, som et billigere begyndersystem til Märklin digital. DELTA controlleren er begrænset til 4 forskellige lokomotivadresser. Lokomotivdekoderen (DELTA) var indledningsvist begrænset 16 adresser.
Lokomotiver med DELTA dekoder kan anvendes på alle anlæg, som anvender Märklin MM systemet (Märklin CS/MS, EcOS, Intellibox etc.).
C91 (60901) blev introduceret i 1997 med mulighed for yderligere funktioner F1 – F4, 27 hastighedstrin, motorstyring, mulighed for lyd etc. I dag benævner Märklin disse dekodere og deres efterfølgere “fx” for at adskille dem fra de tidligere dekodere uden funktioner.
Märklin Systems / Märklin Digital mfx blev introduceret i 2004 i samarbejde med ESU. Central Station (60212) og de tilhørende Mobile Stations var med grafisk brugergrænseflade og digitalprotokollen mfx.
Central Station 2 (60213 – 60215) og den tilhørende Mobile Station 2 (året efter) blev introduceret i 2008. Samtidig ophørte samarbejdet med ESU, som overtog supporten af Central Station 1. Fra 2009 opdateredes CS2 til også at arbejde med DCC. Central Station 2 opdateres fortsat af Märklin (status 2020).
mfx+ med udvidede muligheder for drift a lokomotiver på CS2 og CS3 blev introduceret i 2013.
Central Station 3 og 3+ blev introduceret i 2016. Central Station 3 er lige som Central Station 2 en ægte multiprotokol digital central, som kan anvende digitalt udstyr som Märklin Motorola, Märklin mfx og DCC. Centralen fungerer lige godt på 2- og 3-skinneanlæg.
Märklins moderne dekodere er multiprotokol og kan anvendes på Märklin Digital Motorola, Märklin Digital mfx og DCC anlæg. Eksemplet herover er 60972 21-polet dekoder som leveres med en monteringsplade, som passer, hvor den mekaniske omskifter sidder i et analogt lokomotiv. Montagepladen har udover motor kabler til F0 (Lys), F1 og F2. Der er loddeøer til F3 og F4.
Vigtige årstal i Märklin Digital:
———————————————–
1979/80: Viser prototyperne til et digitalsystem
1984: Introduktion af Märklin Digital (6020, Märklin Motorola 1)
1985: Märklin Digital markedsføres i Europa
1986: Märklin Digital markedsføres i USA1992: DELTA introduceres
1992: Introduktion af Märklin DELTA
1993: Introduktion af Märklin Digital (6021, Märklin Motorola 2)
1997: C91 (fx) dekodere med 4 funktioner og mulighed for lyd
2004: Introduktion af Märklin Systems (60212, Central Station 1/mfx)
2008: Central Station 2
2013: Introduktion af mfx+ dekodere
2016/17: Central Station 3 og Central Station 3Plus
2019/20: WEB-interface introduceres
2023: MS2/WiFi introduceres
2023/12: CS3 software opdateres grundlæggende
Med få undtagelser kan Märklin dekodere og digitalt udstyr fra 1984 og frem anvendes med de aktuelle Centralstationer.
Hvis du vil vide mere: https://digitaltog.dk/wordpress/marklin-motorola-digital-lidt-teknik-forklaring/