Märklin nr. 3080 m.fl.

Märklin katalognummer 3080 fra vrag til velkørende digitalmodel med HAMO magnet og dekoder uden stik. Hertil eksempler på andre ombygninger med Uhlenbrock 75000 og 75 320

Gælder også Märklin 3044, 3077, 3078, 3080, 3088, 3132, 83088, 3581, 3144,  Primex 3079, 3189, 3198,

Fra vrag til velkørende digitalmodel

Min gamle Märklin katalog nummer 3078 er slidt og kører dårligt. Målet med denne ombygning er ikke en total renovering af modellen, udelukkende at ombygge den til en velkørende digitalmodel. Man må altså gerne kunne se, at den er gammel.

Grundmodellen er som det fremgår den simple uden lys, gelænder, akselkasser etc. Det retter jeg også op på undervejs.

For at øge antallet af mulige dekodere og samtidig gøre modellens kørsel lettere og mindre støjende, har jeg valgt også at ombygge motoren til jævnstrøm med en permanent magnet, en såkaldt ”Hamo magnet”.

Som det fremgår af ovenstående billede, er der tale om en meget brugt og slidt model, hvor bl.a. slæbeskoen er slidt igennem.

Permanent magnet til venstre og den oprindelige vekselstrømsmagnet til højre.

Udover selve modellen, har jeg brug for følgende komponenter:

Märklin 600300 børstepar
Märklin katalog nummer 7185, slæbesko
Märklin katalog nummer 7154, hæfteringe (til det bageste hjulpar)
Märklin 761070 puffer
Märklin 373680 Lysledere
Märklin 226250 Sider
Märklin 226240 Gelænder
Märklin 604180 stikfatning til pærer
Märklin 610080 pærer

ESU katalog nummer 51961, Hamo Magnet
Uhlenbrock 76320 dekoder
ESU 51950 kabelsæt

Uhlenbrock katalog nummer 71500 Motor støjbeskyttelsessæt eller tilsvarende komponenter.

Perfektomskifter og motorskjold, magnet og anker afmoteres og afloddes alle elektriske forbindelser.

 

For og bagside af det afmonterede  motorskjold

Ankeret trænger også til rengøring. Det klares med en ”glasbørste”, og som det ses til højre, har den haft sin gavnlige virkning.

Selv det reneste lokomotiv afgiver skidt. Vatpinde og rensemiddel som f.eks. rensebenzin fjerner det værste oliemættede snavs.

HAMO permanentmagneten er blevet monteret, ligesom kondensatoren mellem polerne er blevet udskiftet med een af mindre værdi.

Pas på ikke at smide loddefligen nederst til venstre på billedet ud. Den skal du senere anvende til dekoderens stelforbindelse.

Tid til at finde dekoderen frem. I dette tilfælde en Uhlenbrock 76320 med NEM 652 stik.

 

Overførslen af strøm fra slæbeskoen til omskifteren sker via den lille plade under lokomotivet. Den sorte ledning loddes af, så dekoderen eller NEM 652 stikkets røde ledning kan loddes direkte på i stedet.

Bageste lampe er monteret.

Med dekoderen monteret ser det således ud. Bemærk at alle ledninger er afkortet til et minimum, så ledningssalat undgås. Bemærk ligeledes montagen af drosselspoler på motorpolerne og anvendelsen af krympefix om ledningernes tilslutning til drosselspolerne for at hindre evt. kortslutning.

Pufferne er taget af, gelændre monteret og nye puffer sat i.

 

Så er overdelen monteret. Det ser lidt pænere ud med akselsider, gelændre og plastikvindue end på den oprindelige skrabede model.

Andre muligheder for digitalisering:

Uhlenbrock AnDi 75000

Uhlenbrock AnDi 75000 monteres direkte på den originale AC-magnet. Modellen er monteret med 17 V pærer, da originalen ikke havde pærefatninger.

Uhlenbrock AnDi 75000

Uhlenbrock AnDi 75000 monteres direkte på den originale AC-magnet.

Uhlenbrock AnDi 75320

Uhlenbrock AnDi 75320 monteres på HAMO DC-magnet. Bemærk også, at der er monteret drosselspoler til støjdæmpning.