Kongevognen Salonvogn nr. 1 S1

DSB S1 – Salonvogn nr. 1 eller blot Dronningevognen eller Kongevognen

S1 i Århus den 11. december 2001, © Flemming Søeborg efter tilladelse

På denne side kan du følge min ombygning af en  Roco katalognummer 45228, en DB Bpmz (2. klasse storrumsvogn) til en tillempet udgave af den nye kongevogn.

Bemærk, at antallet af vinduer ikke er som på 1:1, det skyldes, at DB Bpmz og DSB Ckm / WRM / 01, 02, 03 ikke har samme antal vinduer og fordeling mellem små og store vinduer.

Du skal bruge:

  • Roco 45228 eller tilsvarende tysk Bpmz fra Roco, Märklin eller Fleischmann

  • KM-text litreringer hos din modeljernbaneforhandler. se også km-text.dk

  • RAL 3005 Vinrød til vognkassen

  • RAL 7022 Til undervognen Grå/Umbra

  • RAL 8022 til taget (Brunsort)

1. Skil vognen ad
Vognen skilles ad.

2. Taget
Det originale tag har sikker (lange omvendte riller på taget) og Kongevognen har glat tag. Tag de runde udluftningsventiler af og slib taget med forskellige korn slibepapir til det er glat.

3. Rudeglas og vognsider
Det fremgår tydeligt af diverse fotos, at vognen har spejlglasruder.

Spejlglas ,,, test med bemaling af ruderne bagpå:

Fra vestre: Bronze, grå og sølv

Så er forsøgsruderne limet fast (Revell Contacta Liquid)i de tre midterste vinduer. Når limen er hærdet skal kanterne slibes til, og så skal der bruges filler. Artiklen i baggrunden er fra Jernbanen nr. 3/2004.

Så har dele været hos maleren og er blevet litreret. Bemærk at KM-tekst anvender en MEGET tynd bærefilm, som skal sidde første gang = forsigtighed.

Som det ses ovenfor, var der en smule urenhed på  taget, så det blev let slebet og så en gang lak – men AK – se nedenfor:

Lakken fik taget til at koge op – om igen!

Så blev den endelig færdig.