DSB Dobbeltlokomotiv MY 1160
Dobbelt-MY hoveddata
Modeljernbane er en herlig fantasiverden, hvor man kan lege med ”hvad nu hvis?”. I min fantasiverden havde DSB brug for nogle super-stærke lokomotiver i midten af 1970erne. Der blev derfor udbudt en idékonkurrence, som endte med, at flere lokomotivfabrikker foreslog dieseldrevne dobbeltlokomotiver baseret på velkendte og driftssikre eksisterende lokomotiver.
Krav | NOHAB | EMD | Krauss-Maffei | |
Basislokomotiv | MY | F7 | V200 | |
Effekt | 3000 HK | 3900 HK | 3000 HK | 4340 HK |
Hastighed | Min 130 km/t | 133 km/t | 164 km/t | 140 km/t |
Sporvidde | 1435 mm | 1435 mm | 1435 mm | 1435 mm |
Vægt | Maks. 230 t | 203,2 t | 224,4 t | 160 t |
Akseltryk | Maks 25 t | 18 t | 20 t | |
Længde | Maks. 40 m | (15,44) | ||
Trækkraft | Min 200 kN | 235 kN (53,000 lbf) | 251 kN (56500 lbf) |
Krauss-Maffei MY 1160
Min model er lavet af to stk. Märklin 3021, som er afkortede ved døren i den ene førerrumsende. Løbebogien er anvendt som fællesbogie. Modellen er malet i DSB design 1974 og litreret MY 1160.
GM / EMD MY 1160
Min model er lavet af Märklin 3060/4060, som er ommalede og litreret MY 1160.
NOHAB MY 1160
Min model er lavet af to stk. Märklin 3066, som er afkortede ved døren i den ene førerrumsende. Løbebogien er anvendt som fællesbogie. Modellen er malet i DSB design 1974 og litreret MY 1160.